Assalamualiakum..wbt..tak sampai beberapa hari perginya vokalis nasyid terkenal "yang pergi tak kembali lagi"ust asri rabbani...kini di kejutkan pula dengan kematian ust ismail kamus,seorang tokoh ILMUAN AGAMA,AHLI POLITIK ISLAM yang popular di tanah air ...ermm fenomena "orang kita "cepat menyebarkan berita tanpa usul periksa...malangnya cerita pada kali ini sunguh mengejutkn masyarakat umum...orang terdekat dengan ismail kamus sendiri tak tahu hal ini..yang tahu orang nun juah di sana...hakikatnya ust ismail kamus sedang menunaikn umrah di tanah suci,manakala di tanah airnya pula sibuk berkata2 tentang kematiannya...PELIK TAPI BENAR...sohibul badan sndiri tak tahu dirinya di matikan ,tentu ustaz iamail kamus tersenyum lebar saat ini..bila dia ketahui bertapa ramai masyarakat islam sayangknnya...apa2 pun ketahuilah ustaz ismail kamus masih sihat dan berita kemtianya adalah khabar angin belaka ..yang pasti kematian kita juga adalah benar BAKAL berlaku ..bezanya kita tak mengetahui bilakah saatnya nanti...yang hidup akan mati ...dan yang mati tidak akan kembali lagi...moral kita pada kali ini,jangan cepat menyebarkn berita tanpa usul periksa..
Memang benar kematian adalah sesuatu yang tidak dapat dielak kerana setiap manusia pasti menghadapi maut. Tentang kesakitan yang dirasai ketika sedang bertarung dengan maut, Rasulullah saw menjelaskan dalam hadis-hadisnya bahawa sakit ketika hampir mati itu laksana kesakitan ditetak seratus kali dengan pedang yang tajam atau seperti dikoyak kulit dari daging ketika hidup-hidup. Amatlah beruntung seseorang itu sekiranya dia mati dalam keadaan khusnul khatimah (kebajikan) dan adalah menyedihkan sekiranya dia mati dalam keadaan suul-khatimah. Tentang tanda-tanda samada seseorang itu akan mendapat kebajikan atau tidak,
terdapat hadis Rasulullah saw dari Salman Al Farisi yang bermaksud: "Perhatikanlah tiga perkara kepada orang yang sudah hampir mati itu: Pertama: berpeluh pada pelipis pipinya
Kedua: berlenang air matanya dan Ketiga: lubang hidungnya kembang kempis Itu adalah tanda bahawa rahmat Allah sedang turun dan dirasai oleh orang yang hampir mati itu. Sebaliknya jika ia mengeruh seperti tercekik, air mukanya nampak gelap dan keruh dan mulutnya berbuih, ini menandakan azab Allah sedang menimpa dia."
(Hadis riwayat Abdullah, Al-Hakim dan At-Tarmizi)
Berdasarkan hadis ini, ada sebilangan mukmin yang ketika hampir mati, masih terdapat sisa-sisa dosa padanya. Namun Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani menentukan orang itu mati dalam keadaan khusnul khatimah dan mengampuni segala dosa-dosanya itu.
Dipercayai bahawa kematian berlaku pada jasad manusia secara beransur, dari hujung kaki ke peha. Apabila rahmat diturunkan padanya kerana mati dalam khusnul khatimah ini, si mati akan merasa terlalu gembira dan kegembiraaan itu terlahir dengan keluarnya peluh pada pelipisnya.
Air mata yang keluar dan hidung yang kembang kempis pula adalah tanda bahawa si mati amat malu pada Allah SWT terhadap sisa-sisa dosanya yang belum sempat ditaubatinya. Orang-orang yang kuat imannya akan merasa malu untuk melakukan dosa semasa hidupnya kerana merasa bahawa Allah sentiasa memerhatikannya. Oleh itu, disaat kematiannya, Allah melimpahkan rahmatNya dengan mengampunkan dosadosanya. Orang-orang yang kafir pula, dia tidak merasa malu pada Allah SWT. Oleh itu apabila nyawanya hendak dicabut oleh Izrail, wajahnya gelap dan keruh dan dia mengeruh seperti binatang yang disembelih. Ini juga merupakan penanda bagi azab yang diterimanya disebabkan oleh dosa-dosa dan kekufurannya. Dari Alqamah bin Abdullah, Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: "Bahawa roh orang mukmin akan ditarik oleh Izrail dari jasadnya dengan perlahanlahan dan bersopan sementara roh orang kafir pula akan direntap dengan kasar oleh malaikat maut bagaikan mencabut nyawa seekor khimar." Terdapat juga orang mukmin yang berdosa, dan Allah menimpakan kekasaran dan mala petaka sebelum dia menghembuskan nafasnya yang terakhir sebagai kaffarah atas segala dosanya. Oleh itu apabila rohnya keluar dari jasad, dosanya telahpun terhapus. Kadang-kadang kita melihat seorang mukmin yang mati dalam kepayahan dan seorang kafir yang mati dalam ketenangan. Hendaklah kita berbaik sangka dengan orang mukmin tersebut kerana mungkin itu merupakan kaffrarah terhadap dosanya dan dia menemui Allah SWT dalam keampunan kerana sisa-sisa dosanya telah pun dikaffarah. Orang kafir yang mati dalam ketenangan pula, mungkin semasa hidupnya dia berbuat kebajikan dan itu adalah balasan terhadapnya kerana janji Allah bahawa setiap kebajikan akan dibalas. Tetapi kerana dia tidak beriman, kebajikan itu tidak menjadi pahala dan kekufurannya akan diazab di akhirat kelak. Oleh itu, kita yang masih hidup harus sentiasa berbaik sangka dan mengambil iktibar terhadap segala yang berlaku. Moga-moga kita akan menemui Allah dalam keadaan khusnul khatimah dan dalam limpahan rahmat dan keampunanNya.
“KONFLIK DUNIA BERTERUSAN CETUS PANDEMIK PELARIAN”
-
Satu peratus penduduk dunia kini terdiri daripada pelarian, pencari suaka
atau pelarian dalaman di negara sendiri (*IDPs*). Sebahagian mereka mungkin
perna...
2 comments:
ustaz ismail kamus..beum meninggal lagilah..cek betul2..
saalam ..akhi...kalau kita bca betul2 artikel tu bukan kah tercatat HAKIKATNYA USTZ ISMAIL KAMUS MASIH HIDUP DAN SIHAT..DAN SEDANG MENUNAIKN UMRAH DI MEKKAH...hrp maklum
Post a Comment