.::THE STRUGGLE AND INTIFADHA' WAITS FOR NO MAN; AS WE ARE THE GENERATION THAT SEARCHED, TRIED AND APPRECIATES WHAT COMES IN LIFE FOR BEING TRUE MUSLIM::.
Photobucket

Thursday, June 25, 2009

REJAB MENJELANG LAGI

KELEBIHAN BULAN REJAB
  1. Malam awal Rejab adalah di antara malam yng dimustajabkan doa oleh Allah SWT
  2. Orang yang memuliakan bulan Rejab akan dimuliakn oleh allah pada hari akhirat kelak
  3. Kita semua sedia maklum bahawasanya bulan Rejab adalah bulan Allah
  4. Banyak lagi kelebihannya seperti yang telah di rakamkn dalam sabda baginda SAW
REJAB (BULAN HARAM)
Bulan rajab adalah bulan ketujuh daripada tahun Qamariah,Dinamakan Rejab kerana bulan ini sangat di muliakan pada Zaman Jahyahiliah.Dari segi bahasa ,Rejab membawa maksud kebesaran
,keagungan dan kemulian ,

PERISTIWA DI BULAN INI

Munkin kita terlupa 26 dan 27 pada bulan ini ,(REJAB) bermulalah pengtaklifan keatas kita sebagai abid di atas muka bumi ini ,dengan di wajibkan solat 5 waktu sehari semalam,dan peristiwa ini berlaku sewaktu nabi junjungan kita di israk dan di mikrajkan oleh Allah SWT.

Manakala peperangan Tabuk juga berlaku di bulan yang mulia ini.Peperangan ini merupakan peperangan yang terakhir di sertai oleh nabi S.A.W.Peperangan ini juga di panggil "GHAZWATUL ASRAH"ia berpunca apabila Raja Heraclius mempersiapakan tenteranya yang begitu ramai di Syam untuk bertempur dengan tentera islam pada ketika itu.

Banyak sumber-sumber dan catitan berbentuk klasik arab merakamkan begitu banyak kelebihan didalam bulan yang mulia ini ,tetapi sebagai renungan bersama ,berapa banyakkah amalan kita yang telah di lakukan pada bulan ini , Marilah sama-sama kita menhidupkan suasana pada bulan ini dengan berpuasa dan berzikir kepada Allah,Moga-moga kita tergolong didalam golongan yang mendapat naungan di hari akhirat kelak..

1 comment:

Anonymous said...

Salam...sedikit masa lalu sy pernah terbaca satu artikel mengatakan bahawa hadith yg bermaksud lbh krg...."sesungguhnya bulan rejab ini bulan ALLAH....hingga selesai..adalah hadith palsu....ini berdasarkan drpd hadith sahih...lbh krg..
"Daripada Aisyah menyatakan bahawa Rasulullah SAW tidak akan berpuasa bersungguh2 melainkan pada bulan Sha’ban dan dia (yakni A’ishah RA) tidak pernah melihat Rasulullah SAW berpuasa penuh selama sebulan melainkan pada bulan Ramadhan”

Apa komen abg...?