.::THE STRUGGLE AND INTIFADHA' WAITS FOR NO MAN; AS WE ARE THE GENERATION THAT SEARCHED, TRIED AND APPRECIATES WHAT COMES IN LIFE FOR BEING TRUE MUSLIM::.

Thursday, June 25, 2009

CIUMLAH????

Assalamualaikum...sahabat2 jgn slh faham dengain title tu....sebenarnya nk respon sikit entri sahabat saya dari pulau pinang ,Dia kempen kita cium tangan mak ayah ,saya amat-amat bersetuju dengan cadangan sahabat kita tu,bukan nyer apa, jika kita tidak amalkan sekarang ,bila lagi nak di amalkan ,kalau di renungkan kembali dalam islam khususnya, dalam konteks berbuat baik pada ibu bapa dan larangan mengatakan (uhh!!) pada orang tua ,banyak sumber-sumber yang boleh kita pelajari dan di amalkan dalam kehidupan seharian ,Tetapi malangnya kini tidak ramai yang cuba memperaktikknnya dalam kehidupan,tambah-tambah dalam soal cium ibu bapa ni.(GELI DAN MALU KATANYA)dan juga ada yang takut(DI LABELKAN ANAK EMAK)ni khusus ego para lelaki,tapi saya terkecuali daripada ego2 ni hihi...

Saya nak bawa sahabat-sahabat sekalian merenung kembali janji-janji Allah terhadap hambanya yang melakukan kebaikan terhadap orang tua,bayangkan hanya mencium tangan dah membolehkan ibu bapa rasa bahagia dan di hargai pengorbanan mereka selama ini...huhu indah dan mudah kan ISLAM...tak perlu bermodalkan apa2 pun ,saya nk berkongsi pengalaman seorang hamba Allah ini beliau menceritakan bahawasanya sebelum ini beliau hanya cium tangan ibu bapanya pada hari raya dan pada wakut-waktu hanya hendak bermusafir jauh sahaja.Nak di pendek kan cerita setelah berjauhan dengan keluarga dalam beberapa tahun ,sehingga di suatu masa beliau ingin keluar rumah pada waktu itu subuh,setelah selesai solat berjemaah beliau bergegas hendak pergi mangajar ,sebelum melangkah pintu rumah ibu beliau dalam keadaan bertelekung mengiringi beliau ke pintu kereta ,sebelum menuju ke sekolah untuk mengajar ,(kebetulan pada ketika itu hari pertama beliau akan bergelar guru )lantas sebelum bertolak beliau bersalaman dan mencium tangan dan pipi ibunya,untuk makluman sahabat ,,sebelum ni beliau hanya berbuat begitu pada ingin bermusafir jauh sahaja ,kini beliau amalkan ciuman tersebut pada tiap2 hari ingin keluar mengajar..

TAHUKAH
? sahabat apa yang terjadi pada setiap kali beliau berbuat begitu,,linangan air mata membasahi pipi..air mata tersebut bukan lah air mata kesedihan ..itu lah nikmat kebahagian seorang ibu yang diterjemahkan melalui linangan air mata,,alhamdulilah sehingga kini amalan tersebut di amalkan oleh adik2 beliau,,,BERTAPA BAHAGIANYA hati seorang ibu apabila anak-anaknya memberi kasih sayang ,walaupun hanya sekadar ciuman.... Baca Selanjutnya...

REJAB MENJELANG LAGI

KELEBIHAN BULAN REJAB
  1. Malam awal Rejab adalah di antara malam yng dimustajabkan doa oleh Allah SWT
  2. Orang yang memuliakan bulan Rejab akan dimuliakn oleh allah pada hari akhirat kelak
  3. Kita semua sedia maklum bahawasanya bulan Rejab adalah bulan Allah
  4. Banyak lagi kelebihannya seperti yang telah di rakamkn dalam sabda baginda SAW
REJAB (BULAN HARAM)
Bulan rajab adalah bulan ketujuh daripada tahun Qamariah,Dinamakan Rejab kerana bulan ini sangat di muliakan pada Zaman Jahyahiliah.Dari segi bahasa ,Rejab membawa maksud kebesaran
,keagungan dan kemulian ,

PERISTIWA DI BULAN INI

Munkin kita terlupa 26 dan 27 pada bulan ini ,(REJAB) bermulalah pengtaklifan keatas kita sebagai abid di atas muka bumi ini ,dengan di wajibkan solat 5 waktu sehari semalam,dan peristiwa ini berlaku sewaktu nabi junjungan kita di israk dan di mikrajkan oleh Allah SWT.

Manakala peperangan Tabuk juga berlaku di bulan yang mulia ini.Peperangan ini merupakan peperangan yang terakhir di sertai oleh nabi S.A.W.Peperangan ini juga di panggil "GHAZWATUL ASRAH"ia berpunca apabila Raja Heraclius mempersiapakan tenteranya yang begitu ramai di Syam untuk bertempur dengan tentera islam pada ketika itu.

Banyak sumber-sumber dan catitan berbentuk klasik arab merakamkan begitu banyak kelebihan didalam bulan yang mulia ini ,tetapi sebagai renungan bersama ,berapa banyakkah amalan kita yang telah di lakukan pada bulan ini , Marilah sama-sama kita menhidupkan suasana pada bulan ini dengan berpuasa dan berzikir kepada Allah,Moga-moga kita tergolong didalam golongan yang mendapat naungan di hari akhirat kelak..
Baca Selanjutnya...

SAF KEPIMPINAN 08/09


SAF KEPIMPINAN 08/09
MENERUSKAN AGENDA BULANAN SETELAH DI TANGUHKAN SEMPENA MEMBERI LALUAN KEPADA PIMPINAN MENJALANI IMTIHAN FASAL THANI.
MENSYUARAT AJKT KALI K-7 INI
TELAH BERLANGSUNG DI DEWAN SYEIKH ABDUL HALIM MAHMOOD.
BEBERAPA KEPUTUSAN BERJAYA DI BUAT DALAM PERJUMPAAN KALI INI,
ANTARANYA BERIKUTAN MASALAH YANG TELAH DI HADAPI
OLEH AHLI BARU-BARU INI.




Baca Selanjutnya...