.::THE STRUGGLE AND INTIFADHA' WAITS FOR NO MAN; AS WE ARE THE GENERATION THAT SEARCHED, TRIED AND APPRECIATES WHAT COMES IN LIFE FOR BEING TRUE MUSLIM::.

Thursday, June 25, 2009

CIUMLAH????

Assalamualaikum...sahabat2 jgn slh faham dengain title tu....sebenarnya nk respon sikit entri sahabat saya dari pulau pinang ,Dia kempen kita cium tangan mak ayah ,saya amat-amat bersetuju dengan cadangan sahabat kita tu,bukan nyer apa, jika kita tidak amalkan sekarang ,bila lagi nak di amalkan ,kalau di renungkan kembali dalam islam khususnya, dalam konteks berbuat baik pada ibu bapa dan larangan mengatakan (uhh!!) pada orang tua ,banyak sumber-sumber yang boleh kita pelajari dan di amalkan dalam kehidupan seharian ,Tetapi malangnya kini tidak ramai yang cuba memperaktikknnya dalam kehidupan,tambah-tambah dalam soal cium ibu bapa ni.(GELI DAN MALU KATANYA)dan juga ada yang takut(DI LABELKAN ANAK EMAK)ni khusus ego para lelaki,tapi saya terkecuali daripada ego2 ni hihi...

Saya nak bawa sahabat-sahabat sekalian merenung kembali janji-janji Allah terhadap hambanya yang melakukan kebaikan terhadap orang tua,bayangkan hanya mencium tangan dah membolehkan ibu bapa rasa bahagia dan di hargai pengorbanan mereka selama ini...huhu indah dan mudah kan ISLAM...tak perlu bermodalkan apa2 pun ,saya nk berkongsi pengalaman seorang hamba Allah ini beliau menceritakan bahawasanya sebelum ini beliau hanya cium tangan ibu bapanya pada hari raya dan pada wakut-waktu hanya hendak bermusafir jauh sahaja.Nak di pendek kan cerita setelah berjauhan dengan keluarga dalam beberapa tahun ,sehingga di suatu masa beliau ingin keluar rumah pada waktu itu subuh,setelah selesai solat berjemaah beliau bergegas hendak pergi mangajar ,sebelum melangkah pintu rumah ibu beliau dalam keadaan bertelekung mengiringi beliau ke pintu kereta ,sebelum menuju ke sekolah untuk mengajar ,(kebetulan pada ketika itu hari pertama beliau akan bergelar guru )lantas sebelum bertolak beliau bersalaman dan mencium tangan dan pipi ibunya,untuk makluman sahabat ,,sebelum ni beliau hanya berbuat begitu pada ingin bermusafir jauh sahaja ,kini beliau amalkan ciuman tersebut pada tiap2 hari ingin keluar mengajar..

TAHUKAH
? sahabat apa yang terjadi pada setiap kali beliau berbuat begitu,,linangan air mata membasahi pipi..air mata tersebut bukan lah air mata kesedihan ..itu lah nikmat kebahagian seorang ibu yang diterjemahkan melalui linangan air mata,,alhamdulilah sehingga kini amalan tersebut di amalkan oleh adik2 beliau,,,BERTAPA BAHAGIANYA hati seorang ibu apabila anak-anaknya memberi kasih sayang ,walaupun hanya sekadar ciuman....

3 comments:

Danish Andzar said...

Mencium kedua ibubapa ini adalah satu nikmat sebenarnya...yg menunjukan betapa kita sayangkan mereka dgn cara yg lebih mudah...

kak sab said...

For those who still have parent, do that. You will miss all the beautiful feeling in life when you lost your parent at very young age. One thing, you grow up wisely, and be indipendent:). cuma jangan hati kuntum sesangat.

MOHD KHAIRUL NAIM IBNU SAMERI said...

TO kak sab..kuntum pun xpe ,cium mak sendiri..hihi SO SEMUA SELMAT MENCUBA...