.::THE STRUGGLE AND INTIFADHA' WAITS FOR NO MAN; AS WE ARE THE GENERATION THAT SEARCHED, TRIED AND APPRECIATES WHAT COMES IN LIFE FOR BEING TRUE MUSLIM::.

Monday, July 6, 2009

SI PURDAH BUKAN AZHARIAH

Berkat selamat...kalimah yang diungkap oleh ustaz abu dalam filem ajaran sesat,bagi yang pernah menonton munkin akan faham dan ketawa apabila menyebutnya...mana tak nya perkataan salam dan jawab salam di ganti oleh "berkat dan selamat"persoalannya berkat ke ? selamat ke?"..apa2 pun tepuk dada cek ilmu...tapi aku bukan nak kongsi cerita tentang ustaz abu kat sini...aku nak kongsikan cerita dua hari lepas aku telah di takdirkan allah berchating dengan "si purdah " begitulah lebih kurang trade mark dia..ala kulihal aku tak kisah pembawaan dia ...cuma aku keliru manhaj perwatakannya yang amat mengelirukan aku ,dan aku yakin orang lain juga akan keliru ,tambah2 ahli kluarga sahabat kita ni..
Ceritanya bermula begini aku terbaca entry sahabat ni,aku ingat pada dasarnya dia ni telah di sabotaj oleh orang lain ,sebab agak pelik dan nadir benda yang dia tulis tentang diri sendiri,so aku ihtimal(timbang sangka) bahawa sahabat kita ni di sabotaj halamannya,...so tanpa aku segan add id ym dia.Bayangkanlah si purdah mencaci diri,mana nak letak rasa sensetifviti sebagai umat islam muslimah khususnya apabila mengenakan purdah dan bertudung labuh mencaci diri...apa kono ni dik?salah makan aieshhh ke?atau terlebih makan to'miyah arab?atau dah memang hari2 makan kusyairi sampai dah tak leh buat pertimbangan yang mana baik dan buruk...huh!!penat memang penat bercakap dengan dia ...tapi demi mengelakkan dari di fitanah"kerana nila setitik rosak air ZAM ZAM setempayan"so tak nak jadi mcm ni...jangan sampai musuh islam menghina agama kita kerana kita sendiri meletakkan darjat islam di bawah....firman allah yang bermaksud "agama yang di redhoi di sisiku(allah)hanyalah islam".Nah
!!! tengok bertapa tingginya darjat islam,sangup kau menghina,walaupun bukan dengan percakapan ,tapi perwatakan tu seolah-olah menghina agama dan pemakaian yang di tetapkan dalam agamaNya...
seorang yang menonjolkan diri sebagai muslimah ,jika dia menghayati erti dan adab berpakaian ,dia tak akan buat begitu ,walaupun dia alam maya...ingat!!!! dengan memakai pakaian pun blh dapat pahala taw,jika di niat dengan elok...jangan main hentam nak bergaya...

walau bagaimana pun aku tertarik bila dia kata"saya bukan budak agama"hihihi apa lebihnya budak yang berlajar agama?sebab mereka ni banyak mengahafal hadith ke?atau mereka ni banyak mengahafal al quran?(tolong jangan cipta alasan nak lepaskan diri)kalau betul pun ,tapi mereka juga hamba allah ,yang lahir ke dunia dalam keadaan kosong ilmu didada,berkat usaha mereka ,itu lah sebab mereka ada semua tu .habis orang lain tak boleh buat begitu ke?kenapa tiru gaya artis korang boleh pulak ikut?bukan kah ilmu tauhid ,ilmu feqah .ilmu quran dan lain2 lagi merupakan perkara asas yang perlu diketahui bagi seseorang yang bergelar islam?ermmm konsep apa ni yang dia pakai sampai membeza-bezakan diri dengan budak agama.teori darwin ke yang dia rujuk ?atau Albert Enstine menjadi panduan utama?huh!! ni lagi satu hal,memang aku tak berkenan...

ya akhi ya ukhti perkara asas dalam islam adalah untuk semua ,bukan untuk budak agama je yang di wajibkan aurat perlu ditutup ,begitu juga aurat dalam percakapan ,jangan main seberono je sebut ...dalam al quran dah sebut tutup lah aurat ,bagi wanita melabuh kan tudung hingga ke paras dada..so xde pulak ayat tu khusus untuk orang2 tertentu..benda ni x di ajar pun blh thu..persekitaran hidup pun boleh menjadi rujukan ,kita boleh beza mana lagi baik sama ada seksi atau bertutup aurat..Tapi alhamdulillah sahabat kita ni bagus orangnya tutup semua ,tapi kalam2 dia tu dot dot...moga2 allah merahmati mu...aku hanya sebagai abang untuk mendidik adik pada hari tu..tak sangup aku melihat adik seagamaku berjalan dalam keadaan compang camping , terhoyong hayang di tengah-tengah jalan sambil di tertawakan orang.aku tak lebih daripada tu...aku tegur kerana kemaslahatan yang kau cipta,buat pe nak rosak diri,kalau ada masalah kongsi la dengan kawan2 rapat .jangan protes diri sampai menjejas imej islam itu sendiri..andai kau terbaca rtikel ni wahai "si purdah "jangan lah berkecil hati, ok...kerana aku tahu kau si purdah yang bukan azhariah.belajar lah menrima teguran ,jangan cepat melatah...


p/s :wah mcm marah nampak ?aku bukan marah tapi nasihat.
ketahuilah wahai sahabat,bersaudara kerna allah,tak sama
bersauadara kerana kepentigan peribadi.carilah kawan seperti cermin,
yang mana,cermin tak akan hipokrik dalam memberi sesuatu mklumat atau nasihat...wallahu a;lam

No comments: