.::THE STRUGGLE AND INTIFADHA' WAITS FOR NO MAN; AS WE ARE THE GENERATION THAT SEARCHED, TRIED AND APPRECIATES WHAT COMES IN LIFE FOR BEING TRUE MUSLIM::.

Monday, July 6, 2009

JAULAH KUBRO..

6.00 pagi bertolak daripada station bas di horras ,kami memulakah langkah dengan menaiki delta east,sepajang perjalanan kiri dan kanan bertemankan padang pasir dan gurun sahara,terdetik dalam hati kalau lah bas ni jahanam di tengah2 jalan alamat berteduh berbumbungkan langit dan matahari je lah nampaknya..... alhamdulilah mainan perasaan xmenjadi kenyataan.Sepanjang perjalanan tak banyak benda faedah pun yang dapat melainkan tidur...dan terus tidur...buka je mata padang pasir..tidur balik..begitulah seterusnya sepanjang perjalanan yang menelan usia kami selama hampir 4 jam perjalanan,walaubagaimana pun yamee tetap di sisi,tak lah boring sangat kan..

DetikJAM 10.00 pagi kami tiba di mahatoh iskandariah ,ermmm itu kali kedua kaki ini menjejak di mahatoh (perhentian) tersebut sepanjang 4 thn berada di bumi anbia',tercengan-cengang perhati sekeliling kami,tak tahu arah yang nak di tuju,buat satu pagilan telefon minta tunjuk arah,sahabat selaku tuan rumah yang bakal kami ziarahi nanti memudahkan perjalan dengan memberi maklumat supaya kami menuju ke akhir mahatoh untuk dapatkan kenderaan menuju ke asofirah...terfikir jugak makna asofirah tu,cek punya cek,,,oooo tak tahu juga maknanya ,maby kamus digital hp ni x bagus kut ,huhu...tahu saja buat2 tak tahu...

Dari asofirah bermulah agenda yang kami hajatkan.Sebenarnya niat ziarah untuk melawat adik auni suffiah yang baru berusia 1 bulan lebih,comel budaknya,ermm tibalah kami di sana sambil di rai'kan kedatangan kami oleh adik auni.Walaubagaimana pun tentatif kami tak berakhir di syariq' carnaval,kami di undang khas untuk membantu ustaz2 alex untuk memindahkan barang akhowat yang kena barrah(pindah rumah dlm bhsa yang sedap),huhuhu ini saat yang tidak di jangkakan ala kulillah tak apa lah rezeki kami hari tu kut,tiba2 tentatif program bertambah ...kenangan yang tak dapat di lupakan i'allah..

Setelah selesai memindahkan barang baru lah agenda seterusnya bermula,selain niat nak ziarah auni,kami memang dah bercadang nak pergi menziarahi makam nabi danial.alhamdulillah walau di uji dengan pelgabai rintangan termasuk letih ,lapar dan dahaga,usaha murni di permudahkan allah dengan semangat yang tak luntur pudar kami mengorak langkah ke destinasi seterusnya iaitu makan nabi danial yang terletak di hujung perhentian station kereta api.

TIBANYA KAMI DI MAKAM NABI ALLAH DANIAL
JAM 10.OO MLM,PENAT TAPI GEMBIRA
TAK SIA-SIA JAULAH KAMI PADA HARI INI


INI BUKAN NAK BUAT DIKIR BARAT,TAPI SEKADAR
NAK RAKAM DETIK SEJARAH TIBA DI MASJID
YANG TERLETAK MAKAM NABI ALLAH DANIAL

merakamkan detik tiba di masjid nabi danial ,pe la korang ni patutnya lepas solat tahayatul masjid tu berzikir ke apa ke ,,ni x, sempat lagi korang berpossing,hihi,,tapi x slh kan
muka letih ,lapar dan dahaga tapi nak juga berpossing




PERKARANGAN DI SEKITAR PERHENTIAN TERAKHIR KERETAPI
ALEXANDARIA.
HASIL BINA JAJAHAN PERANCIS

Allah permudah kan jaulah kubro kami pada kali ini.alhamdulillah dapat juga msuk ke bahagian makam ni,pada mulanya pintu bahagian makam ni telah pun di kunci ,mana taknya dah hmpir jam 10 mlm baru sampai ke makam tersebut ,atas pertologan ammu dekat2 situ kami di beri peluang juga untuk masuk,dan di situ juga terdapat satu lagi makam luqman nur hakim,tentu kita semua masih ingat kisah luqman ,menasihati anaknya,dan kisah luqman berkata pada anaknya tentang berbuat baik pun orang akan mengata berbuat jahat sudah pasti akan di kata jua ,nasihat luqman pada anaknya jika berbuat sesuatu ,buat lah dengan ikhlas dan cari redho allah ,bukan mencari redho manusia,sememangnya redho manusia tak kemana,begitulah lebih kurang kisahnya,di samping menziarahi makam ,kami sempat bertawasul,moga2 keberkatan yang allah beri pada nabi danial dan luqman nur hakim doa dan harapan di maqbulkan insya'allah..
sebenarnya banyak lagi benda yang nak di kisahkan disini ,tapi apa kan daya mata dah mengantuk ni ,seharian berjalan penat tanpa henti demi mencapai matlamat dan cita2 jaulah,insya'allah jika di berikan kekuatan nak post entry tentang kisah nabi danial...so akhir kalam moga dapat menulis lagi di entry yang akan datang....mata pena masih tajam tapi apakan daya mata tuan pena dah makin layu...ZZZzzzWSSLM..

No comments: