.::THE STRUGGLE AND INTIFADHA' WAITS FOR NO MAN; AS WE ARE THE GENERATION THAT SEARCHED, TRIED AND APPRECIATES WHAT COMES IN LIFE FOR BEING TRUE MUSLIM::.

Monday, October 12, 2009

NILAI SEORANG SAHABAT

Assalamualaikum wbt….
Alhamdulilah syukur ke hadrat tuhan pencipta alam langit dan bumi,pertama-tamanya dan selam lamanya marilah kita merafaq dan memanjatkn rasa syukur yang tidak terhingga di atas nikmat kesihatan ,iman dan islam yang telah di anugerahkan olehNya.. Selawat dan salam kepada nabi junjungan kita Muhammad SAW,sterusnya ahli-ahli keluarga banginda, para sahabat dan tabi’ wa tabi’in muslimin dan muslimat yang di rahamti allah sekalian.. Mafhum firman allah yeng bermaksud ”sesunguhnya orang-orang mukmin itu adalah bersaudara” ,kalam baginda yang di rakamkan dalam hadith bermaksud “tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga mana ia tidak mengasihi saudaranya sepertimana ia mengasihi dirinya sendiri” kedua dua dalil ini tidak lain dan bukan ingin menyampaikan kepeda kita bertama penting nya akan sebuah ikatan persaudraan sesama insan ..

Rasa syukur yang tidak terhingga,dan tidak akn puas untuk menikmatinya.subhanallah maha suci allah yang telah menganugrahkn pd hamba yang lemah dan dhoif ini seorang sahabat seperjuangan yang sama2 bersusah payah mengaharungi onak dan duri sebagai seoarang penuntut ilmu itulah dia hanip nama yang di beri...sepajang musim cuti dialah sahabat yang menjadi pendorong dan pemankin semangat tatkala di landa (futhur)lemah, peribadi yang baik, penampilan yang sederhana membuat kn semua orang mudah masuk dengannya..


munkin allah telah memilih aku dengan nya untuk berjuang menagih dan meraih ilmu2 di atas muka bumi ini, sidang pembaca yang di rahmati allah sekalian pentingnya hidup bermasyarakat dan berukhwah sesama kita, tanpa kawan2 siapalah yang akn menegur kita dikala kehanyutan dan keseronokan....syukur memang syukur ,sudah menjadi lumrah alam,tiap pertemuan pasti ada pengakhiran...tahniah sahabat ,perjuanganmu dah tiba ke penghujungnya,balik lah dengan rsa syukur ,dan limpah kan lah kembali ilmu yang telah di gali di bumi mesir ini,akan aku teruskan warisan perjuangan ini walaupun di takdirkan seoarang diri,..jutaan terima kasih di atas tunjuk ajar yang pernah di beri,,...moga allah membalas tiap semangat dan jasamu..

saat di kala keletihan pulang dari klas DR YUSRI,tak akan di lupa kan..hidangan istimewa sewaktu saban hari kita kelaparan telur berkuahkn solso menjadi rutin harian kita, tak akan di lupakan juga,walaupun rasa mual yang tak terhingga sewaktu menikmati makanan tersebut ,tp alhamdulilah kita masih lagi di limpahkn rezeki masa tu,jangan lupa sahabt,pulang nati ke tanah air bila aku ajak makan benda yang sama lagi di malaysia jangan lah rasa jemu ..kerana itulah sumber tenaga kita sewaktu kita dilanda keletiahan...sedih ,sebab lepas ni terpaksa masak dan makan sorang2..hihih...(lawak je tu) tapi aku gembira kerana pernah di anugarahkn seorg sahabat yang cintakan ilmu ...untuk akhirnya selamat pulang ke tanah air dan selamat berjuang ...dah ready n buat nasi minyak jemput2lah ok...

MORAL PADA KALI INI

1.Hidup di bumi orang sahabatlah sebagai alhi keluarga
2.Hargailah nilai sebuah persahabatan di waktu susah dan senang
3.Berjuanglah menuntut ilmu allah selagi masih di beri kesempatan
4.Doakan lah sahahabat2 kita moga kita semua berjaya di dunia dana akhirat
5.tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga mana ia tidak mengasihi saudaranya sepertimana ia mengasihi dirinya sendiri



1 comment:

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

"Sahabat yang Beriman, Ibarat Mentari Yg Menyinar. Sahabat yang Setia, Bagai pewangi Yg Mengharumkan. Sahabat Sejati, Menjadi Pendorong Impian. Sahabat Berhati Mulia, Membawa Kita ke Jalan Allah." (Saidina Ali Bin Abi Talib) .Tahniah memiliki sahabat yg baik moge ukhwah anda berkekalan..i'Allah.